Selain untuk berkongsi maklumat, blog ini juga menjadi medan latihan bagi saya mengasah kemahiran menterjemah.

Sebarang komen untuk memperbetul mahupun memperbaiki lagi mutu terjemahan amatlah dialu-alukan. Selamat membaca
.

:: UNTUK MELIHAT TEKS SUMBER, KLIK PADA TAJUK ENTRI ::

03 April 2009

Wanita Temui Cek Bank $357,959 dan Memulangkannya

Oleh JOHN ROGERS, Penulis Associated Press.


LOS ANGELES – Sewaktu berjalan pulang dari pejabat pos, Talon Curtis menyangka dia terjumpa di atas tanah, satu tiket loteri dengan tawaran gimik yang berbunyi lebih kurang seperti “$357,959.55” dalam huruf besar tebal dan “Ini bukan cek sebenar” dalam huruf yang lebih kecil. Namun sewaktu beliau hendak mengutip kertas itu dari kawasan letak kereta untuk membuangnya ke dalam tong sampah demi memelihara kebersihan alam, beliau perhatikan yang cek itu sememangnya cek bank (cashier’s cheque) sebenar dengan tandatangan yang sebenar.

“Saya bagai tidak percaya. Saya nyaris pengsan,” Curtis yang bekerja sebagai perunding pinjaman, memberitahu The Associated Press Rabu lalu. “Saya belum pernah melihat cek sebesar itu, bukan yang milik sayalah.”

Beliau pun terus berusaha mencari si penerimanya yang sah, tetapi ketika itu sudah waktu petang Sabtu dan semua bank bakal tutup. Pada hari Isnin, dengan bantuan seorang wartawan KCAL-TV, Dave Malkoff, beliau telah berjaya mengesan pemilik cek tersebut, yang tiba ke bank dalam keadaan cemas.

“Saya fikir dia baru masuk ke dalam bank ketika pengurus bank itu menghubungi saya,” kata Curtis. “Saya boleh dengar bunyi langkahnya menuju ke arah pengurus dan suasana kecoh di latar belakang.”

Curtis berkata yang beliau telah bercakap sekejap dengan wanita berkenaan melalui telefon dan merancang untuk bertemu, Walau bagaimanapun, pihak Bank Pacific Mercantile sebaliknya telah mengarahkan beliau mengepos cek itu kepada mereka.

Untuk mengelak sebarang risiko dengan penghantaran melalui pos, Curtis telah membawa sendiri cek itu ke bank. Seorang kakitangan bank telah mengesahkan penerimaan cek tersebut.

Kata Curtis, beliau tidak pernah ada niat untuk menyimpan cek itu untuk dirinya sendiri, dan beliau menolak tawaran ganjaran daripada wanita tersebut. Namun begitu, beliau berasa terkilan sedikit.

“Saya teringin hendak melihat wajahnya,” kata Curtis sambil ketawa. “Saya cuma ingin dia tahu bahawa masih ada lagi orang yang jujur di dunia ini.”



:: :: :: :: ::


U : Masih ramai lagi orang yang jujur di dunia ini sebenarnya..... cuma, mereka ini jarang-jarang terjumpa sejumlah wang sebesar itu tercicir di tepi jalan. ;)

2 comments:

Naim Jalil berkata...

Saya pernah jumpa tunai lebih RM500 sewaktu berbaris di kaunter supermarket. Saya bagi kat orang depan saya, tapi dia tak nak. Bukan duit dia. Dah tu, ada lelaki kerja kontrak (cara pakaiannya) nampak macam gelabah, seluk-seluk saku.

Saya bagi duit tu kat dia. Agaknya duit dia lah tu... Dah sudah tu, baru terfikir, betul ke duit dia?

Yang paling tak best, terima kasih pun dia tak cakap... Cina tak reti bahasa kot...

UmiAzuddin berkata...

Naim,
Entah-entah dia terkejut sangat sebab tiba-tiba jer ada orang bagi RM500 lebih kat dia sampai dia terlupa nak ucap terima kasih ...hik hik ;)

Catat Ulasan | Feed



 
^

Powered by BloggerOMNI-TERJEMAHAN by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License