Selain untuk berkongsi maklumat, blog ini juga menjadi medan latihan bagi saya mengasah kemahiran menterjemah.

Sebarang komen untuk memperbetul mahupun memperbaiki lagi mutu terjemahan amatlah dialu-alukan. Selamat membaca
.

:: UNTUK MELIHAT TEKS SUMBER, KLIK PADA TAJUK ENTRI ::

20 November 2009

Sorotan Hari Ini : Adakah syarikat rokok disyaratkan untuk melabel kotak rokok mereka dengan amaran tentang bahayanya rokok kepada kesihatan?

Akta Pencegahan Merokok Keluarga dan Kawalan Tembakau – diluluskan sebagai undang-undang pada Jun 2009 – menyatakan bahawa sekurang-kurangnya 50% daripada bahagian hadapan dan belakang kotak rokok harus dikhaskan untuk diletakkan amaran tentang kesan bahaya rokok terhadap kesihatan. Jika anda sedang berfikir-fikir hendak berhenti merokok tetapi belum berupaya melakukannya, inilah harinya. Hari ini merupakan acara tahunan yang ke-32 bagi The Great American Smokeout atau Hari Tanpa Rokok Amerika yang ditaja oleh Persatuan Kanser Amerika, diadakan setiap tahun pada hari Khamis ketiga bulan November. Peraturannya mudah sahaja : Jangan merokok selama 24 jam. Mungkin anda akan terdorong untuk berhenti merokok buat selama-lamanya. Beberapa tip berguna untuk berhenti merokok : amalkan kegiatan aktif, minum banyak air dan jus, ubahkan rutin anda, elakkan situasi yang boleh mendorong anda untuk merokok, dan berpakatlah dengan teman yang boleh membantu anda lalui hari tersebut dengan jayanya...dan hari-hari mendatang.

Petikan : “Sembuhkanlah saya supaya saya dapat muncul di televisyen dan beritahu orang agar berhenti merokok.” – Nat King Cole, yang meninggal dunia akibat kanser paru-paru dalam tahun 1965, pada usia 45 tahun.


:: :: :: :: ::




U : Merokok bukan sahaja membahayakan diri si perokok, tetapi juga orang di sekelilingnya. Katakan "TAK NAK" kepada rokok. Ingatlah pada orang yang tersayang.

0 comments:

Catat Ulasan | Feed



 
^

Powered by BloggerOMNI-TERJEMAHAN by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License