Selain untuk berkongsi maklumat, blog ini juga menjadi medan latihan bagi saya mengasah kemahiran menterjemah.

Sebarang komen untuk memperbetul mahupun memperbaiki lagi mutu terjemahan amatlah dialu-alukan. Selamat membaca
.

:: UNTUK MELIHAT TEKS SUMBER, KLIK PADA TAJUK ENTRI ::

03 November 2009

Sorotan Hari Ini : Apakah haiwan pertama yang pernah menjelajahi angkasa lepas?

Seekor anjing bernama Laika menjadi haiwan pertama yang dihantar ke ruang angkasa pada tarikh ini dalam tahun 1957. Kesatuan Soviet telah melancarkan anjing kacukan ini ke orbit menaiki Sputnik 2, satelit kedua buatan manusia. Malangnya, tiada langkah persediaan dibuat bagi memastikan kepulangan anjing ini dengan selamat dan Laika telah mati di angkasa lepas. Pengorbanannya telah merintis jalan buat manusia hingga berjaya mengembara ke angkasa lepas, justeru membuktikan bahawa benda-benda hidup boleh bertahan dalam keadaan tanpa berat atau kenirberatan. Haiwan lain, termasuk tikus-tikus Amerika dan anjing-anjing Rusia, pernah dihantar berpergian dalam perjalanan pendek suborbit ke angkasa sebelum Laika. Laika adalah seekor anjing terbiar yang dipungut di jalanan sahaja.
Di Amerika, hari ini menandakan permulaan Minggu Apresiasi Pusat Perlindungan Haiwan Kebangsaan, dinaungi oleh Persatuan Kemanusiaan Amerika Syarikat. Matlamatnya ialah untuk menggalakkan kesedaran orang ramai terhadap peranan yang dimainkan oleh pusat-pusat perlindungan ini demi menjaga keselamatan haiwan-haiwan terbiar, selain memelihara kesejahteraan dan keselamatan komuniti.






Laika semasa di dalam kapsul.





:: :: :: :: ::

U : Kalaulah persatuan kemanusiaan sebegini menghargai kesentosaan sesama manusia sebagaimana mereka begitu prihatin terhadap kesejahteraan haiwan terbiar, mungkin situasi di Palestina dapat ditangani dengan lebih berkesan.

0 comments:

Catat Ulasan | Feed



 
^

Powered by BloggerOMNI-TERJEMAHAN by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License