Selain untuk berkongsi maklumat, blog ini juga menjadi medan latihan bagi saya mengasah kemahiran menterjemah.

Sebarang komen untuk memperbetul mahupun memperbaiki lagi mutu terjemahan amatlah dialu-alukan. Selamat membaca
.

:: UNTUK MELIHAT TEKS SUMBER, KLIK PADA TAJUK ENTRI ::

02 Januari 2010

Sorotan Hari Ini : Adakah kupu-kupu terbang ke selatan pada musim sejuk?

Kupu-kupu Monarch melakukannya. Monarch adalah satu-satunya jenis kupu-kupu yang melakukan penghijrahan lengkap, menuju ke selatan untuk musim sejuk dan kembali ke utara pada musim bunga. Memandangkan perjalanan pergi balik mengambil masa yang lebih lama daripada jangka hayat seekor kupu-kupu, maka sudah tentulah tiada seekor pun kupu-kupu Monarch ini yang pernah melengkapkan pusingan penghijrahan tersebut. Dalam perjalanan hijrah ini Monarch betina akan bertelur dan generasi berikutnya akan meneruskan penghijrahan. Walaupun ahli lepidoptera atau pakar serangga bersayap telah berpuluh tahun mengkaji penghijrahan ini, bertahun-tahun juga lamanya mereka gagal mengesan tempat kupu-kupu Monarch Amerika Utara ini menghabiskan musim sejuk. Seorang jurutera tekstil dan ahli lepidoptera amatur yang tinggal di Mexico City telah menjumpai habitat musim sejuk bagi kupu-kupu Monarch pada tarikh ini, tiga puluh lima tahun yang lalu, iaitu pada 1975 : kira-kira 10,000 kaki di atas sisi sebuah gunung, beliau telah menjumpai kawanan kupu-kupu yang begitu lebat sehinggakan pokok-pokok di situ kelihatan berwarna jingga dan bukan menghijau.





Kawanan kupu-kupu Monarch menghampari padang rumput di atas sebuah gunung sambil mencari makan pada waktu siang.











Pada waktu malam yang sangat sejuk, kupu-kupu Monarch berkerumun pada pokok fir di atas gunung untuk mendapatkan kehangatan. Sinar matahari pagi akan memanaskan kelompok itu sehingga kawanan kupu-kupu ini bertebaran 'menghamburkan warna jingga' ke seluruh padang rumput untuk mencari makan.







:: :: :: :: ::


U : Indahnya ciptaan Tuhan. Subhanallah!

2 comments:

Min berkata...

tima kasih untuk dua'... terus doakan mawaddah ye...!

Umi Azuddin berkata...

Salaam Min,

Terima kasih kerana sudi singgah ke sini meskipun dalam kesibukan Min sehari-harian di rantau orang. InsyaAllah, saya akan terus mendoakan anakanda Mawaddah dan Min sekeluarga... sweet Mawaddah, our tough little butterfly... :)

Catat Ulasan | Feed



 
^

Powered by BloggerOMNI-TERJEMAHAN by UsuárioCompulsivo
original Washed Denim by Darren Delaye
Creative Commons License